Waarom zit er geen belasting op reclame?

Wij hebben een mooie sticker op de brievenbus, dit doen wij om het milieu te ontlasten en omdat alles via internet terug te vinden is.

Nu zijn er talloze mensen die wat graag reclame ontvangen en vervolgens het papier (al dan niet geschieden) weggooien.
Vindt dit een verspilling van energie en milieu.

Sterker nog, bedrijven als bijvoorbeeld de Telefoongids sturen ongevraagd talloze boekwerken toe. Bij ons in het complex blijft er 80% liggen omdat men ze gewoon niet wil.

Ook bij panden die al enige tijd leeg staan worden ze voor de deur gezet omdat het niet door de brievenbus past.

Is dit niet gewoon milieu vervuilden al die onnodige reclame?

Waarom zit er geen belasting op het ontvangen of verzenden van dit soort achterhaalde reclame? En waarom worden bedrijven niet verantwoordelijk (voorbeeld de telefoongids) voor het verwijderen van de niet gewenste exemplaren?

Het laatste, waarom wordt het niet strafbaar als post door brievenbussen met een sticker wordt gedaan. Dit is aller ergste als jezelf aan het milieu denkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GoeieVraag! Al wil ik wel zeggen dat ik het bijzonder zou vinden als de ontvanger zou moeten gaan betalen voor (ongevraagde) reclame. Maar een reclameTax zou ik zeker waarderen;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee maar je kunt wel stellen dat mensen die zich openstellen om reclame per post te ontvangen (zij willen dit dan immers) een milieu belasting moeten betalen. Ongeacht de hoeveelheid post die zij ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lotus, ik ben het helemaal met je eens.

Antwoorden (2)

Als je bij de politie aangifte zou doen van een papier dat in je bus is gestopt, levert dat een hele stapel papierwerk op bij de politie. Dat werkt dus averechts.

Toegevoegd na 1 minuut:
En een aparte belasting op reclamedrukwerk levert ook veel (papier)werk op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probleemdenker....
Ha, die Lotus;

Er wordt indirect natuurlijk wel belasting geheven op elke vorm van reclame. De adverteerder moet immers BTW afdragen over de rekening van de drukker, de distributeur heeft mensen in dienst voor wie loonbelasting moet worden afgedragen en ga zo maar door. Maar het moeilijkste met een belasting op gedrukte reclame is natuurlijk de uitvoerbaarheid. Want hoe moet je mensen gaan aanslaan over dingen waar ze vaak niet om hebben gevraagd zonder de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van handelen in gevaar te brengen?